Miljö, en dålig affär?

image187

Ett hett ämne just nu och en tid tillbaka är miljöbilen. Kanske mest i stockholm då det råder biltullar där. Vilken bil skall finnas på den "friande" listan? Vad är en miljöbil? Vilken miljöbil är mest miljövänlig? Hur i hela friden ska vi räkna ut det på ett rättvist sätt? 
Några räknar förbrukningen andra på hur den tillverkas, då med olika resultat. Ingen har ännu räknat på "vilka" som tillverkar men det kommer säkert. En arbetare i Kina kanske är mer miljövänlig än en arbetare i Tyskland? Vad vet jag. Det går säkert att få till det på nåt sätt.

I SvD igår sa Carl Cedersköld att " om den stora tillväxten av miljöbilar fortsätter i samma takt så måste även miljöbilar betala trängselskatt". !!!
Jag har väntat sedan starten på denna pantade åsikt. Hr Cedersköld har helt missat målet med både miljöbil och hela trängselfrågan. Det har ju inte ett skit med ekonomi att göra! Det är en MILJÖFRÅGA! Skattelättnaden var ju ett verktyg för politikerna att uppmuntra miljöbilsköp! Det är väl jättebra att fler köper milöbilar... var det inte syftet?

Själv har jag en Toyota Prius. En hybridbil som drivs av både bensin och el.
Ingen bilskatt ännu på några år.
Gratis boendeparkering i Stockholm
Gratis korttidsparkering i Södertälje
Ingen trängselskatt (ännu)
0,5 L milen landsväg (ännu billigare i stan)

En snubbe kommenterade min bil när jag köpte däck av honom (dubbfria) " - Den där drar ju lika mycke som en liten ford och den får inte kallas miljöbil."
Ja, när motorn är igång ja. Att sen motorn kan vara helt avslagen längre stunder trots att jag kör, det finns inte med i statistiken.
Motorn är helt avstängd när jag sitter i köer, kör långsamt, står i trafiklysen osv osv. Jag kan om jag tar det lungt köra flera kilometer i stan utan att motorn är på alls. Är inte det miljövänligt så säg.

Min nästa bil blir helt klart en liknande bil, helst med ännu bättre eldrift. Det handlar inte om pengar utan om vår miljö!

Synd att Cedersköld är en idiot, han som verkligen kan påverka.

Kommentarer
Postat av: Vaktmästar´n

Fan vad du resonerar förståndigt!!!
Nu får ju jag ångest som kör en Volvo V-70 automat-01 som drar 1,3L milen med dubbdäck och jag som har ångest sedan tidigare.............Men jag vill inte ha en Toyota.........

2007-12-14 @ 14:08:37
Postat av: lillaq

Volvo är ju en favvobil även hos mig. Saknar min gamla sossekonteiner. Sköna slagskepp men...ge dig ut på djupt vatten och pröva en prius vetja. Du blir övveraskad av komforten jag lovar.

2007-12-14 @ 14:18:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0