Vår säkra värld?

image36

Jag har just sett den moderna version av Anne Franks dagbok på tv. En mycket dyster historia.
Jag lärde mig att den boken är, efter bibeln den mest lästa icke skönlitterära bok.
Jag förstår det. Hennes omvärld var i uppror och allt var galet. Allt sunt förnuft var satt i undantag och dårskap fick råda. Troligen var alla upptagna med sig själva och såg inte så långt. Vad vet jag. Jag frågar mig alltid när jag sett en av alla dessa historier från andra världskriget, hur kunde det ske? Ingen vet såklart. Många faktorer spelade säkert in.

När tv ljuset slocknat så känner jag mig så löjligt säker. Vad finns egentligen att frukta? Allt väsentligt är ju mycket bättre i dessa dagar. Mister jag jobb så står samhället bakom mig. Jag har som medborgare en ganska stor möjlighet att göra min röst hörd. Alla obotliga sjukdomar är botade (förutom galenskap). Krig... ja det finns inte ens på kartan.

Futtigheten slår mig i ansiktet ikväll.

Anne Frank levde större delen av sitt medvetna liv i skräck och dog i tyfus två veckor innan befrielsen kom.

Varför?

http://www.annefrank.org/splashpage.asp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0