Tysta zoner



Att sitta tyst och stilla utan någon egentlig aktivitet är en lyx i dagens samhälle. När kunde vi senast sitta på ett kafé utan att höra en gäll telefonsignal med efterföljande hög stämma som dominerar lokalen i några minuter? Det är mobilsignaler, diskantig I-pod musik vart man än vänder sig om.

Jag sitter just i skrivande stund på X2000 til Östersund. Jag har valt att åka i 1:a klass. Dels är det inte så mycket dyrare om man bokar i tid men sen ingår också internet och kaffe under hela resan. I 1:a klass så är det företrädelsevis män och kvinnor i medelåldern som reser i jobbet med mobilen i högsta hugg och PC:n som sällskap. Här pratas det stundtals ivrigt med kontorskollegor.

Den nya trenden är nu tysta zoner! En zon där det ska vara lite tystare än i övriga världen. Vagnen som ligger efter min är just en sådan. Man får inte ens ha telefon på tyst läge (vilket ju innebär att endast vibbratorn är på). Det finns även en del vagnar i både tunnelbanan och pendeltågen som är mobilfria. Jag är inte emot dessa rekomendationer egentligen men vet inte varför dom finns. Enligt mig bidrar det bara till ökat avstånd mellan oss alla.

Vad är det som är irriterande?
Att man inte vet vem som pratar med vem i och med hedset och öronsnäckor?
Är det själva samtalens innehåll. Man kan ju om man har otur få en massa information som man inte vill veta om andra människor.
Kan det vara så att det egentligen är alla kreativa ringsignaler och sms pip som våra öron bombarderas med i allmänna utrymmen?
Jag vet inte.

Att då införa ett förbud mot denna mobila uppfinning som mer och mer vävs in i vår vardag är nog ett slag i luften. Att få folk att sluta ringa är nog lika svårt som att få oss att sluta åka bil.

Hade jag haft möjlighet att påverka mer aktivt i denna fråga hade jag förändrat miljön och attityden så att man istället för inskränkning av personen försöker utvidga riviren. Lägg energin på att öka kommunikationen mellan människor, på plats är min tes.
Förbjud inte folk att pratat i telefon utan gör det lättare för "störda" medpassagerare att framföra sitt missnöje. Gör det mer accepterat att "klaga" på personer som faktiskt pratar för högt eller har en allt för intensiv sms signal. Utbilda och informera om telefonens funktioner i tyst läge.

Detta skulle innebära att vi pratar mer med varanndra och då går mänskligheten framåt.

oj... nu ringer min mobil... tjena!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0