konsumera! ...inte

image178

I morgon är det tydligen dagen då någon har bestämt att vi inte ska konsumera nåt. Vi ska inte köpa varor som kläder, leksaker, prylar och annat som kanske inte behöver. Vad har vi människor för problem egentligen?
Vi skapar ett behov av att äga för att sen instifta en dag där vi inte ska shoppa.
Vi uppfinner bilar och bygger hela vår livsstil kring denna tingest för att sen ha en bilfri dag.

Detta grundar sig säkert i att vi inte har egenskapen måttlighet i oss. Vi måste lära oss det. Det är mer naturligt att för oss som människor att utforska gränsen hela tiden. En idé vi utvecklar blir till en annan idé och sen rullar hjulet igång. Tills det brister, eller nästan i alla fall.

Personligen så är jag väl ingen högkonsumerande individ (trots att jag just köpt en ny dator ;) Jag köper inte kläder speciellt ofta, har inte den senaste HiFi:n hemma osv. Det kan ju ha att göra med att jag ofta måste prioritera kassan åt det mest nödvändiga i livet men jag har inget sug av att förbruka.

Jag kan tycka det är bra med att hejda hysterin för en stund. Generellt så ska man alltid hejda sig för en stund tycker jag. Reflektion = Harmoni och kontroll. Då tar vi bättre beslut tror jag. Shoppa eller inte shoppa det är frågan?

Nu måste jag ut och handla lite så jag slipper i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0