Rätt att kissa!

image149

Var idag på bibblan för att kombinera en kopp kaffe och läsa. Där jag var har dom ett café med fri uppkoppling i biblioteket. Bra tycker jag. Innan jag skulle köpa mig en slät kopp så kände jag att det trängde på i blåsan. Jobbigt att bli nödig på ett bibliotek. Det är ju alltid så vasinnigt långt till toa på sådana ställen. Som tur var såg jag räddningen, en mugg för rörelsehindrade. Bra utbrast min reptilhjärna, stopp sa mitt överjag. Inte kissa där! Det är bara till för personer som har svårigheter med att röra sig.

Jag har alltid haft en väldigt stor respekt för denna skylt. Varför? Jag har när jag tänker efter aldrig, inte ens när jag tänker efter en gång till, sett någon rullstolsburen person använda en.

Varför tvekar jag? Blir man straffad om man råkar använda en handikapptoa? Varför har handikappade den förden att dom aldrig behöver stå i toakö? Är för att dom inte kan planera sina naturliga behov som vi andra? Skulle jag få skämmas om jag efter att ha nyttjat en handikapptoa, möter en person i rullstol som fått vänta?

Troligen inte. Det är nog bara en missuppfattning och överdriven respekt för en situation som sällan uppstår. Vi vill inte stöta oss med nån.

Jag bestämde mig för att trotsa min rädsla och kissa på förbjudet område. Allt gick bra och jag kommer förmodligen framtiden inte vara lika rädd för att uträtta mina behov på de mer eller mindre outnyttjade handikapptoaletterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0