Rom #7

Sista dagen. Vi hade faktiskt inte planerat nåt alls denna dag. Bara ta det lugnt.
Det blev en promenad såklart, vi är ju experter på Romscity nu.

Först en tur med tuben sill San Giovanni. En ståtlig byggnad lik Petruskyrkan. Vi fick uppleva vår andra gudstjänst. Inget som fäste på varken farsan eller mig kan jag säga.

image127

Men i kyrkan så var det maffiga statyer.

image128

Självklart några döda präster uppslängda på väggarna. Har tappat räkningen nu.

image129

Vi gick vidare och passerade en av portarna i den försvarsmur som tidigare fanns runt rom. Farsan kände sig hemma med en mur ;)

image130

Vi kom fram till det stora badhuset som på sin tid, typ år 0 rummde 3000 personer. Vi åt vår matsäck och vilade i skuggan av ett träd. En tall tror jag.

image131

På väg ner mot Tibern så passerade vi för andra gången racingbanan Circus Massimo. Nu hade dom lagt ut alla lampor. Det är säkert maffigt att se det på kvällen.

image132

Väl vid floden så kollade vi in en av de gamla broarna som inte är i bruk. För smal och ömtålig troligen.

image133

Det ligger även en liten ö mitt i som man kan gå över på. Där fanns restauranger och kyrkor, ett italienskt framgångskoncept vad det verkar.

image134

Nedan  är den gamla bron över.

image135

Jag vet inte vad detta är för något men vi stötte på nåt som verkade väldigt gammalt. Nu invaderat av katter. Far skulle just till att jlappa en av de gulliga kissarna, men jag lyckades stoppa tilltaget. Ingen bra idé att kanske behöva besöka akuten sista dan, man vet ju aldrig.

image136

Sen släpade vi oss hem till rummet och vilade. Det har varit väldigt varmt idag. Vi avslutade dagen men ett trevligt restaurangbesök. Det blev pizza och två öl. Vi orkade inte gå längre ;) Det var helt ok med trevlig stämning.
I morgon så är det avresedag. Det blir frukost och sen åker vi med bussen vid 12.30

Kanse en espresso på fm man vet aldrig.

Ciao!

Kommentarer
Postat av: filippa

och väl hemma igen får ni väl åka på en SPA-resa för att vila upp trötta fötter :-)
Ni verkar ha gått runt massor, och sett en hel del!
(smuggla inte med en katt hem bara)

2007-09-10 @ 09:45:08
URL: http://filia.blogg.se
Postat av: lillaq

Jo, visserligen är jag en forna mästare i den ärevördiga os grenen "gång" men detta var i mastigaste laget. Nu är vi hemma i allafall och både vader och knän höll. Ingen rast och ro, i morgon börjas det o gno.

2007-09-10 @ 23:38:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0