Näst näst näst bäst...

image197

När jag gick i skolan så fanns det bara två typer av skolor. Dels den kommunala skolan som alla såg ungefär likadana ut. Dels  fanns det privatskolor. Det var företrädelsevis språkskolor eller internat men anor. Dom visste man ju inget om, bara att det kostade otroligt mycket pengar att gå där. 

Nu är läget ett annat. Förutom de gamla formen på skola finns nu en uppsjö av friskolor. Den politiska inriktningen har utjämnat hela skolväsentet till en marknadsanpassad affärsidé med kunskap som vara och elever som valuta. Ju fler elever en skola har desto mer pengar och bättre ekonomi i företaget. Med bättre undervisning förhoppningsvis, fast det kan vi ju inte kolla. Svårt att mäta.

På bilden är det en banderoll på en skola i Abrahamsberg i västra Stockholm. Dom blev tydligen fyra i någon kunskapsmätning. Bravo! Fjärdeplats är säkert bra med tanke på att hela Sverige deltog kanske, jag vet inte. Men detta är så det ser ut. Skolorna måste basunera ut minsta lilla sak för att "sälja" sig, hela tiden.
En fjärdeplats?

Alla skolor har någon form av produktbeskrivning som innebär att dom exempelvis satsar speciellt på estetiska ämnen eller ett mediaprogram för det är "inne". Oftast (enligt min ringa erfarenhet i frågan) så bör man fråga sig hur dessa satsningar görs. Är det special lärare i ämnena? Finns det ändamålsenliga lokaler så som drama/musikrum? Finns det en vision eller mer långsiktig planering utöver den ordinarie verksamheten? Ofta är det satsningar på papperet med en eventuell beredskap för ett ökat behov av resurser.Det är falsk marknadsföring tycker jag.

Ett system som det nuvarande gagnar det verkligen skolan? Det gagnar väl mer skolornas styrelser?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0