Nya snälla SL

image196

Idag har jag åkt mycket kollektivt. Jag tog bussen till tunnelbanan,
tunnelbanan till ett möte sen tillbaka för att fortsätta med
pendeltåget. Det funkade bra. Det är ett jätte bra sätt att resa på.
resorna tar sådär lagom lång tid för att hinna ta upp datorn och
jobba en liten stund, eller skriva blogginlägg ;)


När jag kom till pendeltågets biljettspärr så står det
två kontrollanter och säger "- välkommna, det är bara att passera".
Wow, vilket bemötande! Lampan lyste grönt och det var bara att traska förbi.
När tåget sen startar är det första som hörs en röst som säger
"-Biljettkontroll!" Några ansikten i vagnen stelnar till.

Jag hade giltigt färdbevis så jag var lugn men om jag inte hade haft
månadskort så hade jag absolut inte gått fram till luckan och pyntat
dom nästan 70 spänn det kostar at åka till Tälje. Det var nog inte bara
jag som fått intrycket att det var bara att kliva på utan biljett
på centralen. Va fan, dom stog ju där och log! Dom sa ju välkommna,
det är bara att kliva på! Nänä, den gubben gick inte.


Det var några stackare som blev 800 spänn fattigare och här kommer
det lite roliga. Numer när man ertappas med att snålåka så får man
helt stilla en lapp som man själv fyller i. Pennan får man låna.
Kontrollanten drar sig undan och hämtar sen den ifyllda lappen.
Smidigt och tyst! Vilken grej! Inget förhör om varför man inte har
biljett eller vart man kom ifrån. Man slapp basunera ut sitt namn och
personnr till de flinande medpassagerarna närmast.

Jag som "åkt dit" ett antal gånger förr vet hur pinsamt det
är (detta är nu länge sedan).

SL måste gått nån kurs i smidighet och psykologi.
Eller var det ett nytt vapen mot smitarna i bästa nazistil, ge lite
för att sen ta tillbaka allt och lite till?
Jag menar, nästa gång man ser en leende kontrollant som
säger "Kliv på" så nog fan betalar jag först.


Tja, jag orkar inte chansa längre utan försöker att ha biljett överallt.
Det är lugnast så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0