Min pension



När jag går i pension om 24 år så kommer jag i nuläget att få ut ca 14.000:-/mån
Jag har förvärvsarbetat sedan jag var 16 år. Jag har de senaste tio åren frilansat inom kultursektorn och ibland utnyttjat det sociala skyddsnät vi har i vårt land, att stämpla helt enkelt.
När jag nu läser om AMF:s pensionsavtal och andra bonusvarianter så börjar jag undra, för vem arbetar vi?

När jag är gammal så har jag förhoppningsvis lyckats spara lite. Kanske så att mina efterlevande ärver nåt. Kanske så pass att dom själva kan få en bra start på sitt vuxenliv.

Men hur är logiken med att ha en pension på 2 miljoner /år efter fyllda 65 år. För vem?
Hur har tankegångarna varit när man resonerat kring detta?
Att från en skyhög lön få procentuell avkastning av statliga medel och sen dessutom vara garanterad 2 miljoner/år, hur tänker man då? Vem ska nyttja alla dessa pengar?
Dom efterlevande är ju det enda rimliga svaret.

I ett privat företag med aktieägare m.m. så är det väl upp till var och en men när man har med skattepengar att göra till viss del så måste väl gränsen och etiken vara en annan.

Jag jobbar in min pension. Mina efterlevande sin.
Jag är av den tron att man kan inte ta med sig nåt när man dör så...
Jag anammar det svenskaste vi har - vår måttlighet!

Kommentarer
Postat av: Tom

Intressant fråga. Kulturarbetare m. fl förväntas inte ha några utgifter efter 65. Vågar inte ens räkna ut vad min pension skulle bli i nuläget.

2009-04-28 @ 22:56:09
URL: http://typpapper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0