Royalist ...?



Idag kom den ganska väntade nyheten om att Kronprinsessan och hennes Daniel ska gifta sig. Garabben från Ockelbo. Gymägaren och stekaren från norr. Har idag kallats en man av folket. I televisionen så talas det om ifall monarkin blir utarmad av att det inte är blått blod som tillförs.

Vi kommer de närmsta dagarna få ta del av en massa åsikter om huruvida Sverige ska vara en monarki eller inte tror jag. Daniel kommer kanske att nagelfaras lite extra. Min egna inställning har varierat lite under åren.

För 33 år sedan stod min bror, mamma och pappa i slottsbacken och väntade på ekipaget med de då nygifta föräldrarna. Då var det min största stund i livet. Att se kungen på riktigt. Vi åt fint på restaurang och silvia var vacker.
Under min lumpentid så gick jag högvakten. En märklig känsla eftersom jag inte längre såg vitsen med ett kungahus lika tydligt. Men min plikt och fostran gjorde sitt tror jag. Sverige Sverige fosterland...



Nu är jag äldre. Tänker mer praktiskt ekonomiskt kanske. Ser både fördelar och nackdelar med vår monarki.
Å ena sidan kostar oss skattebetalare en del. Inte bara i hovkostnader utan även en omfattande förvaltning och annat som man som undersåte inte vet.
Å andra sidan så handlar det nog en del om identitet tror jag. Som svensk, oavsätt om man är född i Sverige eller inte. Kungahuset som nationalsymbol. Tradition och kultur.

Om det är värt det? Jag vet inte. Förr tyckte jag det. Nu är jag mer osäker men nu jag vet inte. I dessa dagar känns det som det är värt kostnaderna.

Vem vill missa en stor fest!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0