När blev snabbt långsamt?

image181

För ca en vecka sedan var jag på det nya polismuseet med mina barn. Ett litet men naggande gott museeum. Vem har inte beundrat och kanske till och med önskat att bli polis och kanske fånga en skurk. Stå och vifta med batongen och vagga fram längs gatorna med en myndig min.

På den nedre våningen fanns tre fordon av äldre modell. Den ni ser ovan var det som triggade min fantasi. Jag har aldrig sett en Porsche i svart och vitt förut. Den användes främst när polisen skulle fram snabbt.
När man tittar på den idag så känns det mer som en glidarbil. En bil man skulle ta fram på söndan. Dra en runda ner till centralen för att sen "burna" ut på landsvägen i 150 knyck!

När blev den långsam egentligen. Klart att våra gränser bryter ny mark hela tiden men när tog känslan av fart slut i denna kaross? Den har ju lite "bulliga" former och en bulle är ju inte särskilt snabb.

Tiden, trender och värderingar gör såklart att vi uppfattar den annorlunda idag än för 30 år sen.
Det var hur som helst kul att se den. Som museeifantast kan jag rekomendera polismuseet.
Som grannar har du Etnologiska, tekniska och sjöhistoriska. Avsluta sen med en fika i Kaknästornet så har du en heldag kirrad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0