Nytt jobb?

image188

Det finns ju så mycket tester och trams på nätet som man kan sysselsätta sig med när man tröttnat på allt annat man gör. Jag gjorde ett test som handlade om att bli officer. Testet liknade det man gör på mönstringen fast i en mycket liten skala. Lite logik, lite abstrakt tänkande, simultankapacitet och hur man löser en uppgift under press m.m.
Jag gjorde lumpen på dåvarande Kustjägarskolan  i Vaxholm (nu Sjöstridsskolan på Berga). Jag var en av de "ofrivilliga" allmänjägarna som pga min utmärkta fysik, blev uttagna till tjänst med Sveriges sk. "elitstyrka". Det var ett hårt år med många slitiga stunder men som dom sa, "ni kommer att minnas detta med glädje när ni blivit gubbar!"
Jo, kanske det. Sjunga nationalsången på kalfjället iklädd endast tunn skjorta i snöoväder. Jättekul?

Nu blev jag lite nyfiken på om jag höll måttet som ev. officer. Jo, jag låg över genomsnittet på testet och peekade i två ämnen, pappslöjd och koncentration. Kul i krig ;)

Eftersom jag arbetar med pedagogik och ofta leder grupper har jag genom åren funderat mycket kring ledarskap. Vad är ett bra ledarskap? För en regissör är det en helt annan sak än en major, fast man vill ha samma resultat. En väl sammansatt ensamble som agerar självständigt efter en färdig mall och löser ev. problem på bästa sätt.

Ja, jag kanske skickar in en ansökan ;)

Kommentarer
Postat av: The Writer

About your last blog - time is created by people. Does it really exist?

You do not have to change your job, do you? As an actor you can keep you job and keep on playing theatre, AND be a soldier. You can do it on stage. That is a great gift from God, to be able to do whatever you want. I my self are writing, I can also do whatever I want...in my books.

2007-12-19 @ 15:33:14
URL: http://thoughts-of-ink.blogspot.com/
Postat av: lillaq

well wat can jag säga? Im not så good on Engels so I dont fatta va du meen. Have a najs day!
God bajs!

2007-12-20 @ 01:08:30
Postat av: Lasso Girl

Tid är ett mänskligt påfund. Det finns inte. Det finns många bevis på det. Bland annat det faktum att vi flyttar tien hit och dit. Tiden är olika beroende på var vi befinner oss. Dessutom - vissa religioner lever i ett helt annat århundrade än vi! Tid är makt, pengar, kontroll. Genom att få folk att stressa kring tid kan man faktiskt styra folk! Hur mycket tid, vad det nu är, har du slarvat bort på att läsa det där pappret, filosofera kring det och skriva din blogg? Vem har makten i ditt liv? vad tror du skulle hända om du vi bestämde oss för att döda tiden och leva efter vår egen klocka? Ja det samhällssystem vi lever i idag kanske skulle krascha, men människor skulle må så mycket bättre. Här där jag bor har vi redan firat jul, vi lever i en annan TID än du, en massa timmar före. Vi satt ute i 33 graders värme och käka halvsvensk julmiddag. Sedan lade vi oss i hängmattan, och sket i allt. Huset var så där halvstökigt, men vem fan bryr sig? Vi firade jul den 24, alla andra i detta land firar den 25. Men vem bryr sig om tiden, det e ju bara en fabulerad maktgrej, en stressfaktor. Skit i tiden och ta makten tillbaka in i ditt liv!

2007-12-24 @ 15:12:10
Postat av: Lasso Girl

PS. Ovanstående kommentar är naturligtvis en kommentar till ditt blogginlägg om tid. Hamnade under ditt officerstest av misstag.

2007-12-24 @ 15:16:33
Postat av: lillaq

Hej igen Lasso Girl!

Kul att du trots "trista" ämnen stannar kvar som läsare och tar dig tid till nåt som inte finns ;) Välkommen!

Jo, jag håller med dig i vissa saker. Dock så handlar ditt inlägg inte så mycket om tid utan mer om traditioner.
Att du skiter i att städa huset för att det är jul har ju inte så mycket med tid att göra utan det är ett val du gör av egen vilja.

Att tid inte finns är ingen nyhet. Att det är människan som har hittat på ett sätt att mäta ett flöde av händelser som vi sen kallar tid
för att ha en gemensam nämnare är heller inget nytt.
"Tiden är relativ" sa vår vän Einstain och menade i korta ordalag att vi upplever tiden olika.
Det du är inne på är mer traditioner. Att man i olika delar av världen gör andra saker än vi
i Sverige vid en viss tid. Intressant förvisso men en annan tråd dock.

Jag förstår inte vad du menar med att tid ska vara makt? Jag kan däremot hålla med dig om att kunna förvalta sin
"egentid" är högstatus i vårt västerlänska samhälle. Jag har inte ett lika konspiratoriskt
sätt att se på omvärlden som du tror jag. Vilka vill få oss att stressa omkring menar du? Hur kan nån annan dra nytta av att vi stressa sönder oss?
Lite väl flummigt för min smak.

Du tycker att man ska leva efter sin egen klocka och jag delar din uppfattning där och tror som du att
vårt samhälle inte är byggt för det, tyvärr kanske. Jag tror även att fler människor vill kunna styra
sin egentid bättre.

Enligt mig är det två saker som påverkar våra liv: Saker vi gör och omständigheterna/förutsättningarna kring detta.
Personligen så har jag utmärkt koll på tiden. Den har inte makt över mitt liv i direkt mening. Jag vet när jag är försenad ;)

God Jul vart i världen du än befinner dig!

2007-12-25 @ 23:43:47
Postat av: Lasso Girl

Kan du inte skapa ett debattforum här på bloggen, där man kan disskutera allt du skriver? Det blir lite långtradigt att kommentera såhär.

Det är klart att tid är makt. På grund av det påhittade begreppet tid bestämmer andra människor mer över dig än du gör själv. Du är bara en samhällsprodukt, ett offer för samhället.

Det abolut första du upplever på morgonen innan du ens har öppnat ögonen är knutet till vårat tidsfixerade konsumtionssamhälle - väckarklockans skrällande ljud som talar om för dig att TIDEN du får sova är slut, att det är TID att göra nåt annat nu. Och vad nåt annat är bestäms helt av...
samhället.

Dagis och skola bestämmer nämligen vad du och dina barn har för tidsramar på morgonen. Förutom att sköta hygien och få på er kläder ska ni äta frukost. Frukosten har du köpt i matbutiken under deras öppettider. Det är nämligen ICA, Konsum och alla andra butiker som bestämmer när du ska handla mat. Ja, och arbetsgivare så klart, för du kan ju inte bara bestämma dig för att göra sånt fem minuter innan ridån går upp.

Så du och dina barn äter frukosten du handlat när samhället säger att ska handla. Sen ger ni er ut. Barnen ska till skola och dagis... en viss tid så klart. Du måste anpassa dig. Sen påbörjar du din egen dag.

Du ska vara på rätt plats vid rätt tid. Mellan vissa klockslag ska du göra vissa saker. Du måste anpassa dig till lunchtider också. Och så fortsätter hela din dag. Du tittar på vad klockan är, och så vet du var du ska vara, vem du ska möta, vad du ska göra... Det är ju inte så att du tittar inom dig själv och frågar dig: vad vill jag?

Allt det här är sjukt! Men så är det i alla fall. Och vad som gör det ännu värre är att Storebror leker en liten lek där vi människor är som pjäser i ett spel och inget annat. Vi blir utspelade mot varandra. Det är nämligen inte bara dina tider som gäller, utan även andras. Så om du vill träffa en person klockan 09.00, för det är den enda tid du har den här veckan, så kanske den personen inte kan eftersom han ska vara nån annanstans då, enligt tiden. Han kan bara träffa dig klockan 11.00, men då är ju du hos tandläkaren så klart, för tandläkaren hade inte tid med dig vid annat tillfälle. Och så fortsätter det...

Det här spelet Storebror utsätter oss för, där tiden styr allt i våra liv, förhindrar oss från att skapa det vi vill skapa i våra liv. Det hindrar oss från att verkligen göra det vi vill göra.

Om tiden hade stannat... Om det inte hade funnits någon tid... Vad hade du gjort med ditt liv då? Om du hade kunnat slänga väckarklockan åt helvete och alla verksamheter hade gått 24 timmar om dygnet... vad hade du gjort med ditt liv då?

Det är en lustig fråga. För helt plötsligt handlar det om vad DU hade gjort med ditt liv. Just nu är det Storebror som gör saker med ditt liv.

Vad hade du gjort?

2007-12-26 @ 09:17:08
Postat av: lillaq

Jo, jag kanske ska skapa ett forum med möjlighet att snacka vidare då ju cyberrymden är utmärkt för det ändamålet.
Det får bli när jag har tid efter dn 18 jan, då kan jag titta på den möjligheten. Tills dess är vi hänvisade hit.

Jag har med intresse läst ditt inlägg och förstår hur du tänker. jag ska ge ett kort svar.

Det är klart att man skulle vilja göra som man vill i alla avseenden. Det är klart att man helst inte skulle vilja vara beroende av nånting alls utan kunna påverka allt i detalj man tar sig för men...

Jag har valt att inte bruka min jord själv. Jag har valt att använda mig av ett samhälles alla fördelar som allmän sjukvård, barnomsorg och skydd av flera slag. Således måste jag anpassa mig efter de spelregler som gäller då. Det ingår i mitt ansvar som samhällsmedborgare helt enkelt. Man måste ge och ta.
Däremot ska man såklart arbeta för att alla ska ha det så bra som möjligt. Vi ska ständigt arbeta för att förbättra vårt samhälle efter hur det ser ut. Där kan jag som enskild göra stora insatser. Ex. välja miljövänligt i affärer, kräva bättre kommunal service för skiftarbetare m.m.

Om jag däremot vänder mig mot hela det samhällerliga systemet och skiter i att betala skatt, rösta exempelvis så avsäger jag mig rätten att påverka mitt liv.

Om jag nu vill leva ihop med andra vill säga.
Väljer man att helt avstå från ett samhälle av vilken sort det nu gäller och leva ensam eller i en liten grupp så får man väl lösa sina konflikter på bästa sätt själv. Historiskt sätt så har den typen av grupperingar gått under förr eller senare dock.

Jag måste kommentera ditt storebrorstänkande lite. Jag tror inte att det finns något som en storebror. Det är ett begrepp som man tar till när man inte har nån annan att skylla på, helt frankt.
Visst har vi ett kontrollerat samhälle med personnr och annat men fördelarna överväger helt klart.
Samhället är du, den sk. storebror är du, jag och alla andra som medverkar till vårt samhälle.
Det finns ingen "ond" övre makt som vill trycka ner oss. Det är bara på tv.

Det är bara du och ingen annan som kan göra nåt av ditt liv. Allt annat är svepskäl för att kunna skjuta på det en dag till.

Härmed avslutar jag denna existentiella tråd.

mvh
q

2007-12-26 @ 17:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0