Rom #8 Summering...

Tja, då var vi på väg hem igen då. En vecka i Rom gick ganska fort. Dags för en summering. Resan har varit klart godkänd. När jag frågade farsan om vad han tyckte var bäst så kom det inte helt oväntat, "Allt". Kort och koncist.

image138

Själv så kan jag drista mig till att vara lite mer detaljerad. Eftersom vi bodde centralt, mitt i "The hot area" så gick vi mest hela tiden dit vi skulle. Det är ett mycket bra sätt att ta sig fram i Rom city.

image139

Vi har upplevt många caféer och trattorior. Alla ganska bra.
Vi har ätit pizza och panini i mängder.
Vi har setat still långa stunder och bara observerat folk och fä. Ibland med uno birra framför oss.
Vi har sett alla stora sevärdigheter. Gått i lugnt tempo, luktat, smakat och känt.
Tillsammans har vi tagit ca 700 bilder.
Vi har tillsammans gjort av med ca 6500:-

image140

Bästa minnet: De långa promenaderna och Sixtinska kapellet.
Sämsta minnet: Regnpromenaden vid piazza Navona.
Bästa maten: Pizzan på den lilla familjerestaurangen där far och dotter serverade oss.

image141

Sämsta maten: Pestopastan där vi bodde. Helt oätlig, och puckad personal.
Bästa personen: Damen som hade hand om frukosten. Över 80 år och hade jobbat där sedan starten 1935. Hade full koll på vad vi ville ha och var väldigt tydlig med priser och information. Tack!
Sämsta personen: "Kalvin Klinemiffot" som ville lura oss. Brontoidioto!
Bästa kommentar: Jag kan ju inte citera mig själv så jag citerar ett urval av farsans meningar; Ja, Nä, Va?, Jasså...
Mest puckade frågan: Den skånska dam som checkar in när vi väntar på våran transitbuss till flyget hem, "Har ni varit runt och sett nåt då?"

image142

Resan har varit en framgång med 5 % tråkigt och 95% kul. Jag kastade ingen peng i nån fontaine men kommer komma tillbaka ändå.

Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0