Livselexir

image202

Jag har sedan högstadiet varit en hängiven kaffedrickare. När jag jobbar mycket så blir det tyvärr alldeles för mycket okynnesdrickande men normalt sätt så ligger jag på en 5-7 koppar om dan.

Nu har hemmakaffebryggaren snart gjort sitt. En gammal trokänare som under sin glans dagar var en kvalitetsmaskin. Nu är det dags för pension och den ska ersättas med nya krafter.

Varför inte satsa på en bra maskin?

Ovan är just nu en favorit. Den verkar väldigt bra. Enligt mig ska en bryggare ha dessa grundläggande egenskaper:

1. Tydlig vattenbehållare med bra mätskala.
2. Fixerad filterhållare (som sitter fast i maskjnen)
3. Lätt att rengöra

Sen finns det såklart finesser som är roligt men dessa huvudpunkter bör uppfyllas.

Hoppas jag har råd att införskaffa denna aparat.

Fakta:
Moccamaster KB741 är en klassiker och den mest sålda Moccamastern!

Varje Moccammaster är handbyggd och individuellt testad. Bryggaren uppfyller alla kraven på en kaffebryggare från European Coffee Brewing Centre med tanke på tid och temperatur för att säkra dig bästa möjliga smak och arom på ditt kaffe.
Maskinen är också bland marknadens säkraste.

Bryggaren är tillverkad i aluminium och har flottör som bryter strömmen till bryggelementet när bryggningen är färdig. Detta förhindrar att maskinen går varm. KB741 silver har dessutom 2-stegs brytare för varmhållningsplattan. Detta förhindrar förångning när man har en mindre mängd kaffe i kannan.

Effekt: 1520 W.

Kommentarer
Postat av: weronica

hoppas du får en bra tisdag! :)

2008-02-05 @ 12:01:16
URL: http://hedvaalls.blogg.se
Postat av: Lasso Girl

Ska orden kaffe och kvalitet komma ur en och samma mun måste det vara ur munnen på någon som kan hantera kaffe på rätt sätt.

Kaffe ska inte bryggas. Jag slår vad om att du e en sån där som köper färdigmalet kaffe på ICA eller så... i nån liten plastförpackning eller vad dom nu har i sina förpackningar.

Riktigt kaffe ska köpas i en specialaffär som specialicerat sig på kaffe och ibland också te. Då köper man hela bönor, efter att ha valt sin sort. Sen tar man hem dem, och om man vill så rostar man dem i ugnen, men helst ska de rostas i en speciell panna gjord för att rosta kaffe. Sen mal man dem i en handdriven kaffemal. Där kan man ju ställa in grovleken så att det passar perfekt.

Världens finaste kaffe, kommer inte ihåg vad det heter, men det kostar multum, multum, multum. Det äts av något djur, passerar magen och samlas sen ihop. Skiten rengörs på speciellt sätt, men det är liksom en klump skit med kaffebönor som används till att göra denna spelcialla kopp kaffe. Det kostar flera tusen spänn för bara lite grann.

Det är kaffe det!

2008-02-05 @ 14:08:58
Postat av: lillaq

Ja, du har då svar på allt Lasso Girl ;)

Ja, jag köper färdigmalt kaffe på Coop ibland. Ibland maler jag mina bönor som jag köpt i Söderhallana för surt förvärvade penningar.
Det är gott för det mesta det med.

Visst kan man brygga gott kaffe. Främst är det temperaturen på vattnet, samt kvalitén på vattnet som avgör om det blir gott. Mjukt eller hårt vatten är det ganska stor skillnad på.

Jag förkastar varken egenmalt kaffe eller fabriksproduserat kaffe.

Bara för att jag inte har råd med det allra dyraste mest exklusiva så avstår jag inte från att dricka kaffe ändå, om det är ok för dig ;)

Jag rekommenderar att du lyssnar på en sketsch av Hasse och Tage där detta fenomen vi just upplevt förekommer. Hm... jag kommer inte ihåg just nu vad den heter men han får en kopp kaffe på slutet.

2008-02-05 @ 14:44:20
Postat av: Lillaq

Sketchen var med i 88-öresrevyn från 1970.
Kända citat fråb den är: "Spik i foten", "Roger Mooore" Hm...

Nån får hjälpa mig vad den heter tror jag.

2008-02-05 @ 20:21:18
Postat av: LILLAQ

Dessutom är jag av den åsikten att dricker man frivilligt "en klump skit" i tron att det är kaffe så har man dels fel på smaklökarna, dels råkat ut för en jävligt slipad marknadsföring.

Hahahahahahahahahaha !!!

2008-02-05 @ 22:13:11
Postat av: Lasso Girl

Kaffet jag pratade om heter Kopi Luwak. Det anses vara ett av världens mest exklusiva kaffesorter, vilket beror på att det mungobesläktade djuret Luwak äter kaffebönorna. Tarmsystemet tar hand om fruktköttet, och bönorna blir kvar som avföring. Dessutom tillför jäsningsprocessen i Luwakens mage kaffet en unik smak. Kaffet anses vara ett måste för den sanne äventyraren och kaffeälskaren. Smaken beskrivs som rik, mustig arom med en jordig, len och nästan sirapslik ton som ger en lång och ren eftersmak. Ett kilo av dessa kaffebönor kostar runt 7 000 svenska kronor.

2008-02-06 @ 03:07:08
Postat av: lillaq

Tack för tipset!
Jag ska genast handla ett kilo när jag har 7000:- över.

2008-02-06 @ 10:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0