En lön är en lön är en lön



I krisens tider så jagas det syndabockar överallt. Nu är det svårare än nånsin att "smita" förbi med bra avtal och förmåner. Senast så har SEB:s vd fått backa på siin löneökning till följd av krisen. Ett litet nätt lönelyft på 2 millar.
SEB försökte att få det att låta som om dom var justa genom att dom slopade bonus systemet helt och istället gjorde en mindre löneökning på den fasta delen.

Vadå fasta? Jag undrar vart tog den vanliga lönen vägen egentligen? De flesta löneslavar i detta land förhandlar om en fast lön/ersättning. Det är den som gäller. Jobbar man sen över sin arbetstid eller nivå så blir det senare tal om kompensation e.dyl.
Men tydligen så har cheferna i sverige så uselt ställt med ett löneläge långt under kollegorna ute i europa så dom behöver tillskott utöver lönen.

Jag har inget emot att folk får bra betalt. man kan till ch med få oskäligt betalt om det kniper. Så länge alla är överens.
Att AMF chefer får bonusar medans pensionärerna får sänkt pension är inte acceptabelt.
Att bankchefer håvar in höjda löner trots att banken tar emot bankstöd är inte ok.

Till syvene sist är det ju staten och spararna som står för kalaset.

Tur att jag mest har skulder på kontot. Så slipper jag oroa mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0