världarnas allsång

image57

Båda mina två söner (14 och 3 år) gör det. Alla mina bekanta har gjort det. Själv har jag gjort det flera gånger. Gör du ett besök i en musikaffär så görs det. Alla som börjar ett nytt instrument, vilket som gör det.
Vadå?
Jo, spelar Smoke on the water förståss.

Jag sitter ännu ett tag på en veranda i söderns land och kvällslivet har just börjet. Det hörs festljud från andra altaner. På håll hör jag en ensam gitarr spela. Först några enstaka trevande toner men sen... de klassiska toner som finns överallt. Introt till Smoke on the water.

Enkelt, genialiskt. Idealiskt för en nybörjare att verka cool. Alltid en stämmningshöjare på sega fester.
Tänk att vara mannen som komponerat denna melodi. Han visste såklart inte att riffet skulle bli så globalt som det blev. Jag är helt övertygad om att om vi hittar liv ute i rymden så är det inte toner från "Närkontakt av tredje graden" vi kommer att höra utan en ytterligare version på "Smoke on the water".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0