Vart tar allt vägen?

image16

Jag var på tur i bilen i går kväll och åkte förbi denna underbara kvarleva från förr.
En  liten gård långt in på en liten väg ligger denna gamla mack. Kanske har det varit en genomfartsväg
som trafikerades mycket. En bit bort låg samlingshuset. Där var det studentfest såg det ut som.
Denna plats var kanske en central punkt i byggden, långt från något större samhälle.

Om pumpen fungerade vet jag inte, troligen inte. Undrar vad som hände med allt här?
Vad var det som gjorde att människorna plötsligt väljer att tanka nån annanstans?
Gamla vägar, stigar och boplatser ändras ju långsamt.

När jag tänker på min närhet i nuet, vad finns då kvar om 50 år?
Korvkiosken nere vid Marenplan i Södertälje?
Tennisplanerna i Badparken?
Den lilla och intima teatern Sagateatern i Södertälje?

Om 50 år kanske det bara finns en bänk eller en skylt kvar av dessa platser som nu är fulla av liv och rörelse.
Den som lever får se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0