Bygga sönder

         
Tälje 1922                      Tälje 2000                  Dagens alternativ :(

Jag skulle ta tåget från Södertälje Centrum häromdan. Oftast kommer jag springandes och hinner knappt hoppa på tåget förrens de stänger dörrarna och åker. Denna dag så var jag lite tidig och tänkte att jag skull köpa mig lite dricka. Går med vana steg in genom dörren till pressbyrån...trodde jag.

Dom hade byggt om. Flyttat väggar och hyst in andra gäster i lokalerna. Pressbyrån låg i lokalen bredvid i det som förr (för några månader sedan) var den fina vänthallen.

Byggnaden är från sekelskiftet och vänthallen var så där härligt hög med stendesign och väl slitna granitgolv. Möbleringen var klassisk med stadiga bänkar av gjutjärn m.m.

Nu, en trång standardiserad butik för konsumtion. Hela husets själ var puts väck. Vänthallen  har blivit ett skyffe på sidan mer som en kur. Hur tråkigt som helst. Ännu ett monument och tidsmärke bortbyggt.

Sorg.

Vår själ finns bl. a. i våra hus. Bygg inte söder dom!


Kommentarer
Postat av: Lasso Girl

Du gör på samma knepiga sätt som pressen gör, eller politikerna!!!, när dom vill påverka en till något som dom vill att man ska tycka. Manipulation, tror jag att det kallas...

Ett exempel från kvällstidningarna är att det står med stora rubriken att en haj attackerat en surfare. Ja, och så är det en bild på en ilsken vithaj! Sen läser man tidningen, och så visar det sig att man tror (T-R-O-R) att det var en... tjurhaj. Eftersom man sett tjurhajar i området tidigare i veckan. Jaha... vad hade då bilden på vithajen att göra med artikeln? Det var med andra ord bara en bild för att öka rädslan och försäljningssiffrorna...

Du gör på samma sätt. Du presenterar en bild på ett hus. Bilden är tagen 1922, UTIFRÅN. Sen presenterar du en annan bild tagen 2000. Också den är tagen UTIFRÅN. Men sen är det som att ha köpt tidningen och faktiskt börja läsa artikeln. Sen presenterar du en bild som är tagen... Gud vet var. Den är i alla fall tagen nånstans innifrån en byggnad. Pressybyrån syns, och som läsare får man taskiga känslor. Ja en så fin byggnad som blivit bortbyggd...

Men! Vänta!!!! Hur ser byggnaden ut utifrån idag? Den bilden har du icke visat. Vithajen visade sig vara en trolig tjurhaj....


Du får kandidera till statsministerposten nästa val.

2008-04-26 @ 11:30:36
Postat av: lillaq

Skärpning Lasso Girl!
Det var nog ett tag sedan du var i Sverige men nog har dom väl kioskkedjor liknande pressbyrån även i Australien?
Den nya bilden är ifrån T-centralen i Stockholm men andemeningen i inlägget är ju klart som korvspad.
Alla pressbyråer ser exakt likadana ut var man än kommer. Ämnet i inlägget var att man bygger bort själen i husen som jag sen illustrerade med bilder jag sjöälv inte tagit.

Försök fokusera på innehåll innan du gnäller!

2008-04-27 @ 22:51:12
Postat av: lillaq

För övrigt så ser insidan på nämda hus ut som den modernare bilden i inlägget, bara lite trängre.

Inte viktigt men ändå.

2008-04-27 @ 23:59:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0