Nyckelvärde

image223
Igår så tappade jag min bilnyckel. Jag låste den med fjärrlåset när jag gick och stoppade den som vanligt i fickan. Troligen så föll den ur när jag tog upp min nyckelknippa till ytterdörren. Trött letade jag runt bilen, parkeringen och vägen jag gått, samt i mina fickor såklart. Snart insåg jag att det var borta.

Jag går till polisen i ett lamt försök och med hopp om mänsklighetens godhet.
Ja! Nån hade lämnat in den. Helt osannolikt skönt. En god människa. En god människa som vill ha hittelön!

Tja, jag är inte snål och tycker att goda gärningar små som stora skall belönas. Jag bara funderar på vad en bilnyckel är värd? Är det själva nyckeln man skall räkna på eller besväret att ta sig de 500 metrarna fram till polisens hittegods eller vad är det som gäller?
Är det kanske upphittarens förväntningar som skall uppfyllas? Vad tänkte hon när hon kryssade i rutan om att hon ville ha hittelön?

När det gäller värdesaker finns det ju reglerat. 10% tillfaller upphittaren. Verkar rimligt.

Jag har testat på några vänner om det är ok med presentcheck i en galleria. Verkar vara bra. 100-150:- Är det snålt?

Kommentarer
Postat av: systerq

Varför begär man hittelön på en nyckel????
Ett presentkort tycker jag är en utmärkt ide!
Man lämnar väl in hittegods ihopp om att ägaren får det tillbaka inte för att tjäna på den goda gärningen,eller?

2008-04-11 @ 17:52:53
Postat av: lillaq

Ja, det är ju olika det där. Hon kanske försakade ett tandläkarbesök eller missade...

Tja, jag är mest glad åt att få tillbaka nyckeln.

2008-04-11 @ 20:40:16
Postat av: Lasso Girl

Vad spelar det för roll vad andra förväntar sig eller vad regeln säger... Huvudsaken är väl att vad man än gör ska godheten komma innifrån än själv. VILL du ge hittelön.... Hur mycket VILL du ge.... Eller vill du bara passa in i mönstret och ge nåt
bara för att det ska ges, trots att du gör det med sur min....

2008-04-25 @ 03:35:14
Postat av: lillaq

Jag håller med, visst bör en gåva ges med glädje.
Det lustiga i situationen tyckte jag var att förstå hur upphittarei just detta fall tänkte.

Ja, Det är roligare att ge än att ta ;)

2008-04-25 @ 10:02:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0