Arga tanten

image213

Jag gillar mat. Det mesta funkar för mig. Jag gillar klassisk husmanskost. Den där tunga maten som man blir riktigt däst av. Jag har heller inget emot lite GI eller veg. I veckan var jag på en liten sushibar i Södertälje. Det finns några att välja emellan  men detta är den absolut bästa ( i sverige, enligt mig).

Ett litet ställe där en liten japansk dam driver och lagar all mat samt serverar. Det lustiga är att hon är osedvanligt otrevlig. Inte på det där lite charmiga "skojsättet" utan genuint oserviceminded. Man får inte bestämma vart man ska sitta, även om restaurangen är tom på folk. Om man lämnar mat så ursäktar man sig med nån bortförklaring att man är mätt men att det var gott och kommentaren blir då " Du beställde fel mat". Eftersom detta är ett stamställe för mig så sa hon en gång att hon skulle resa hem till Japan en månad och jag fick inte äta hos nån annan under tiden. Alltså, hon är ganska kärv mot siina kunder kort och gott.

Ändå är det alltid fullt. Folk ser inte missnöjda ut. Alla får det dom kommer dit för nämligen ypperlig sushi.
Det är klart att kön inte varit där om maten inte var bra men jag kan inte låta bli att tänka på var gränsen går?
När slutar den goda maten "täcka upp" hennes usla kundkontakt?

Det känns lite som en tyst uppgörelse mellan kunderna att acceptera detta så vi inte blir av med vårt behov av kvalitets sushi. Eller är det bitterljuva minnen från skoltiden med en härskande "mattant" som övervakade att man inte tog mer än 6 köttbullar! Eller är det möjligheten att hänge sig i en maktlöshet och bara flyta med, för en kort stund?

Jag vet bara att jag ibland bara måste ha sushi från arga tantens flinka hand.

Hoppas hon inte tar för långa semestrar eftersom jag inte vågar äta nån annanstans när hon är borta.

Kommentarer
Postat av: Lasso Girl

Det finns många intressanta perspektiv i detta. Jag är ju sån att jag vägrar att svälja verkligheten så som den serveras. Allt kan ifrågasättas och BÖR ifrågasättas.

Är den här kvinnan verklien så arg? Eller är det du som uppfattar henne sådan? Titta bara på detta med konflikter mellan människor, de har väl alla sin grund i missförstånd, osäkerhet, och sådant...eller?

Hon kanske påminner dig om en person som varit taskig mot dig tidigare, även om det är på ett omedvetet plan? Det kanske är du som är en grinig människa, varför ska du dömma folk så här? Eller så har hon hittat ett perfekt koncept - var lagom sur så attreaherar det folk? Vissa till och med gör reklam i sina bloggar... Det är gratis reklam till arga tanten, det!!!

Jag kan inte låta bli att tänka på Arga leken. Det har väl alla som har barn lekt någon gång, att man blänger på varandra och låtsas vara sur till nån av parterna faller i skratt, förloraren....

Vad kör ni för social lek, är det en variant på arga leken? Vem kommer att börja skratta först? Är det säkert att den som bryter spelet ni kör kommer att bli en förlorare? Ni kanske vinner något på det båda två?

Sen har vi detta med kultur. Alla uttrycker vi oss like olika, och vad vet du om japaner och deras sätt att kommunicera?

Hon kanske har en vrålflört på dig?! Du får inte äta på något annat ställe... Vägen till mannens hjärta går ju genom magen, det vet vi alla. Du får inte äta på något annat ställe... det är ju som att säga att du inte får ligga med någon annan :-)

SÅ är det nog! Hon är k*t på dig :-)

2008-03-19 @ 15:07:44
Postat av: lillaq

Nä, hon är inte arg. Det du säger kan vara sant.
Dock inte särskilt troligt.

En bister min är en bister min. Ett skratt är ett skratt, var på jorden man befinner sig.
Glad påsk på dig.

2008-03-19 @ 22:05:26
Postat av: Lasso Girl

Vad menar du med att arga tanten inte är arg? Var det inte precis det du skrev? Att hon är arg... Varför annars kalla henne för arga tanten?

I Thailand ler människorna alltid. Det är deras sätt, om man brusar upp blir man ignorerad. Dom ler till och med på begravningar. Dom ler när de bråkar, de ler alltid. Men det är olika typer av leenden. Man kan ju le av glädje, man kan le ett sorgens leende, ett irritationens leende osv...

På samma sätt lär det väl vara med argsinthet. Man kan vara "arg" inom ett förhållande på ett sätt som leder till sex(bita varandra), sen kan man vara arg på ett sätt som leder till separation, och man kan ha en attraktiv ilska, destruktiv ilska, ja och så vidare...

Det blir lite svartvitt och förenklat när du skriver att en bister min är en bister min och ett skratt är ett skratt. Det borde väl du som spelar teater veta att så behöver det inte alls vara! Man kan le ironiskt, eller om man ler samtidigt som man slår någon, alltså begår en handling som totalt motsäger ansiktsuttrycket, då blir det himla intressant. Människor kan säga en sak och göra en annan sak...

Sen vad arga tanten egentligen känner, det vet ju varken du eller jag...

2008-03-20 @ 03:30:08
Postat av: lillaq

Tja, Vi som äter där brukar skämtsamt kalla henne arga tanten men hon är nog inte arg egentligen. Jag lägger ingen djupare psykologisk analys i uttrycket. Det är nog så att hon är focuserad på det hon gör samt har en något kärvare personlighet som inte är förenat med min bild av bra kundkontakt.
Det intressanta är att vi som kunder värdesätter hennes utmärkta mat mer än hennes service. Det tycker jag är roligt.

Har du vägarna förbi Tälje så ska du absolut besöka detta ställe. Bästa maten.

2008-03-20 @ 10:44:32
Postat av: miss avocado's sällskap

Arga tanten är inte arg. Däremot är hon den minst stresståliga människa som jag har träffat på. Det i kombination med att prata ganska dålig svenska gör att hon upplevs som arg... Hon är en riktigt rar dam egentligen. Men jag tror att hon börjar bli medveten om sitt varumärke :-) I vilket fall som helst är det riktigt bra sushi!!

2008-04-29 @ 16:23:15
Postat av: lillaq

Jo, jag håller helt med. Bra kvalité verkligen.
jag skall den kommande vecka käka hos hennes konkurrent Mikado eller vad dom heter över gatan.

Jag har inte bestämt ställe tyvärr.

Där är dom bara trötta och blasé. Sen är det dyrare dessutom.

blä!

2008-04-30 @ 01:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0