Bara bröst

image216

Det har på senare tid uppstått en märklig debatt i media de senaste veckorna. Senast i går på TV3 var det i Insider samtal kring bara bröst i badhus. Ska kvinnor tillåtas att blotta brösten i allmänna badhus?
Enligt inslagen som Insider gjorde så fick den barbröstade testgruppen bada utan överdel i två utav dom fyra badhus dom provade.

Några argument för att få bada topless var: Minska kläddiskrimineringen mellan könen. Alla ska ha samma rätt att vara nakna.
Några mot detta sa: Det kunde upplevas stötande, Männen blev förvirrade.

Ja, vad ska man säga?

Personligen så tycker jag att  ska man ha förbud så borde dom vara grundade i någon form av verklig orsak. Inte åsikter.

Finns det hygieniska skäl att man måste skyla vissa kroppsdelar kan man styrka det kanske.
Om bröst i sig inte får förekomma eller om det gäller  utsående hud i allmänhet?
När blir ett bröst stötande? Går man på form eller vikt?
Skall man i så fall tvinga på feta män med "bröst" en Bh?

Blir nästa steg att man "bör " skyla fula delar av kroppen? Åderbråck, finnar, födelsemärken?

Å andra sidan så tror jag att detta är ett ganska krystat problem på ett sätt. Jag kan förstå den femenistiska tanken men jag tror nog att dom flesta själmant väljer att skyla sig.

Jag har i alla fall inga problem med bara bröst ;)

Kommentarer
Postat av: Lasso Girl

Man kan se det på ett helt annat sätt också. Sen jag flyttat utomlands har jag verkligen fått upp ögonen för svensk rasism.

Om vi tillåter bara bröst kommer en del religiösa grupper att utestängas från simhallerna per automatik.

Så är fallet redan nu, men det blir värre om man tillåter mer nakenhet. Här där jag bor låser man in sig i ett bås och byter om, sen duschar man i ett bås också. Det är aldrig någon som ser mig naken över huvud taget!

Detta innebär att alla religiösa grupper kan komma till simhallen.

Hur blir det nu i Sverige då? Med bara bröst... vad kommer härnäst... bara penisar? Vilket är viktigast, att vissa kvinnor ska få ha bara bröst precis som männen, eller att alla ska ha chans att bada?

2008-04-01 @ 12:12:51
Postat av: lillaq

Ja, jag förstår vad du menar. Jag tror det är tvärt om på sätt och vis. Sverige är ett väldigt sekulariserat land med en närmast total religionsfrihet. Våra värderingar utgår från en väldig tolerans av alla sorter, rent juridiskt åtminstånde.

Detta får exempel följden att acceptansen för naket är högre. Skulle man anpassa förordningar efter religion exempelvis så blir följden att man i så fall utestänger/styr en majoritet i en riktning som inte passa den i så fall.

De personer som inte kan vistas i miljöer där saker är reglerat av kön, tro, regelverk får välja andra vägar helt enkelt, allt enligt vår demokratiska modell.

Passar inte galoscherna så får man göra nåt annat ;)
Rimligen så borde det finnas alternativ även för dessa grupper som inte kan vara nakna tillsammans.

Jag står fast vid min åsikt om att man ska få göra som man vill, inom vissa ramar.

Det jag tycker är intressant i denna fråga är den egentliga orsaken till att kvinnor ska skyla sina bröst? Är den estetisk, praktisk eller moralisk?

2008-04-01 @ 14:33:06
Postat av: Lasso Girl

Varför ska män skyla sin penis? Är det estetiskt, praktiskt eller moraliskt?

2008-04-01 @ 14:57:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0