Läsa eller lyssna



Min sommarlitteratur i år har varit Arto Paasilinnas "Domedagen flyr". En vinglig historia om bistra finnar och fantasifulla andra.
Jag läste faktiskt boken själv. Jag har flera i min vänkrets som lyssnar sig igenom litteraturen. När jag för en tid sedan hade ett samtal om läsning så fick jag ett uppskattande ögonbrynshöjande när jag sa att jag läst en bok, inte lyssnat.

Intressant tycker jag. Är det högre status att själv titta på alla bokstäver och förstå innehållet eller att få betoningar och värderingar sig till livs av någon trött inläsare?

Jag föredrar att själv läsa, i min takt men mina pauseringar och dialekter traggla mig igenom kapitlen.
Boken var som man förväntar sig av Arto. Inget mer.


Kommentarer
Postat av: lisa

Jag försökte gå på daniels linje i somras och lyssna till en guilloubok i bilen... Kunde inte hålla koncentrationen i mer än 5 min. Sedan började jag tänka på annat så jag fattade aldrig vad det handlade om. Nä tacka vet jag en riktig tegelsten.

2008-09-02 @ 09:17:08
Postat av: lillaq

Ja, tegelstenar har jag sällan tid/ork att ta mig igenom men det är kul att läsa.

2008-09-02 @ 11:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0