Drick kranvatten!

image60
Vandana Shiva, indisk forskare och miljöprovokatör

Jag ser en dokumentär på tv om en Indisk kvinna som arbetar mot de multinationella företagen inom matindustrin. Mot USA och EU:s jordbrukssubventioner. Mot GM-mat, genmanipulerad. Dokumentären är av ett svenskt produktionsbolag. Man fär träffa sidor från båda lägren. Både de som driver GM mat som en utvecklingsfråga samt de som företräder de mindre producentrna av grödor och kampen mot patentering av lokala grödor och urgamal kunskap.

Ytterligare en vinkel och insikt i globaliseringens effekter. Stora frågor för dom som odlar. Mindre för oss som konsumerar ex, bröd och andra sädesprodukter.

Fattiga bönder odlar, rika I-länder bränner upp överskott. Bönder som redan lever på inget och marknaden prutar ören.

Det var en bra dokumentär tycker jag. Båda sidor fick komma till tals och alla hade vettiga argument , från sitt sätt att se det. Jag kände att jag velade mellan det "fria marknadstänkandet" och dom fundamentala rättigheterna.
Rätten till ex. rent vatten.

Men...
Coca Cola har ett antal fabriker i Indien och i en delstat (Kerala tror jag, södra Indien) så har Coca Colas produktion gjort att dricksvattnet inte går att dricka. Detta är ganska uppenbart men trots det så kämpar Coca Cola om att åter öppna fabriken igen. Detta är såklart inte ända stället det är så på.

Hur är det möjligt? Vilken idiot på Coca Cola tror att läsk kan ersätta rent vatten, som är en bristvara i södra Indien.
Hur kan man sätta kommersiella syften före mänskliga rättigheter?

Jag är oftast inte för bojkotter utan tror ändå att människan ska ha rätt att göa sina val. men om man vet om att multinationella Coca Cola förstör vatten för ex. Indiska lantbrukare så borde det vara lätt att välja bort just dom varorna av egen vilja.

Jag slår ett slag återigen för lokala, ekologiska och icke genmanipulerade varor!

Kräv lokala ingridienser på krogen
Drick inte Coca Colas produkter
Drick kranvatten
Tänk stort och långt
Var glad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0