Dyra sekunder...

image186

Jag fick i min brevlåda igår en liten tidsskrift som alla boende i min bostadsrättsförening får emellanåt. Där informeras, utlyses, tipsas det om olika saker som rör boendet i föreningen.
En liten kul notis rör hissåkandet. Till saken hör att det är höga hus det handlar om och alla hissar har nyligen genomgått en omfattande mordernisering med tillhörande barnsjukdomar som ex. stopp, långsamma hissdörrar m.m.

Notisen tipsade om att man kunde få dörrarna att gå igen något snabbare om man tryckte på knappen man skulle till två ggr. Allt för att spara en liten liten tidsrymd, citat "- vad man nu skulle kunna tänkas använda den till?"

Jag var ju tvungen att kolla detta.

Om man bara går in i hissen och trycker på knappen en gång så tar det 9.3 sec innan hissen startar från det att dörren gått igen (vi har två dörrar en yttre och en innre).
Om jag däremot trycker som aviserat två gånger på knappen tog det bara 5.5 sec.

Låt oss för enkelhetens skull avrunda mellanskillnaden till 4 sec

Dagligen passerar jag ca 6-8 ggr för olika ärenden per dag.
Vi håller oss till den lägre siffran dvs 6.
6 x 4=24 sec
24 x 5 =120 sec  (vanlig arbetsvecka dvs 5 dagar)
120 x 4=480 sec/månad
480 x 10=4800 sec/år (räknar bort resor och semester 2 mån)

Detta blir 80 minuter per år

4800 x 4= 19200 sec på 4 år som vi bott här, knappt visserligen men ändå.

Det blir 5. 3 timmar

Pga arbetsmarknadens skiftande lönesättning så får ni själva räkna ut er timpeng i sammanhanget.

Det har tagit mig 9 minuter att skriva denna blogg och det kommer ta mig 540 sec dvs ca 1½ månad att tjäna in dom i hissen.

Fast idag har jag tvättstugan!! Tjohooo!!! upp och ner

Kommentarer
Postat av: Vaktmästar´n

Tiden är bara ett konceptuellt hjälpmedel för att vi ska kunna ordna och mäta händelser snarare än något verkligt medium som "flyter" eller som vi "rör oss igenom".

2007-12-14 @ 14:10:45
Postat av: lillaq

Jo, du har rätt. Vi människor glömmer lätt fysikens lagar bara ;)

2007-12-14 @ 14:13:54
Postat av: storaQ

Det är ändå fantastiskt att nån har tagit sig tid att delge er andra om denna tidsvinst på 8 min/månad!!... Det finns säkert fler tips om minimering av vardagssysslotid i föreningen, utlys en tävling! Sköt om er , och andas.

2007-12-14 @ 23:17:15
Postat av: Lasso Girl

Har tittat tillbaka i din blogg. Någon skrev att din blogg är trist, och du tackade för den konstruktiva kommentaren. Jag håller med - din blogg är trist! Och jag kan väl ge lite konstruktiv kritik kring det med.

Det du skriver handlar om andra. Det handlar om att andra tipsar dig om saker, det handlar om polisbilar som går 150 km i timmen, hissar, tid och miljöbilar. Gud vad trist!

Kan du inte skriva något om DIG!!!! Min sambo har ett X som är fullständigt galen. Mitt liv e kvaddat.
Hur är dina X... Hur är ditt liv...

Vad som är intressant att läsa och ta del av är ju sånt som handlar om relationer och mänsklighet. Känslor, sex, hat, kärlek, desperation, saknad, missbruk, synen på sig själv... osv...

2007-12-16 @ 03:54:20
Postat av: Lillaq

Hej lasso Girl...

Tja, vad ska man säga, jag är en trist person utan personlighet värd att nämna.

Den första som kommenterade min blogg med orden trist var ju själv helt meningslös som person (av hennes blogg att döma) enligt min mening. Vi är olika med olika värderingar.
Jag bloggar om saker i min omvärld, saker jag uppfattar som märkligt, störande, kul eller så.

Jag tycker själv att mina X är helt ointrssanta, min relation till mina nära och kära håller jag lite för mig själv för jag har inget behov att delge andra den publikt.
Jag har inte samma intressen som du vad gäller blogginnehåll utan föredrar nåt med lite mer substans och slutkläm än bara smaskiga detaljer levererat med en jättefinurlig formulering.

Jag tackar för din kritik men kommer nog att fortsätta välja "trista" ämnen som tid, politik, miljö vardagstrender och upplevelser i stort och smått.

Lev väl Lasso Girl
Mvh
Hans den trista
;)

2007-12-16 @ 14:19:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0