Hur lång paus kan man ta?



Jo, nog är hösten en häktisk tid för mig. Förvisso är det då jag träffar många nya människor och har många otroligt spännande tankar i huvet ;) men nu har jag varit avloggat i drygt en månad från blogandet och känner väl att jag kanske kan starta igen.

Jag värmer upp bloggen med en krönika jag skrev till TELGEs interna tidning till sina hyresgäster, "Telgebo"

Vi hörs!
---------------------------------------------

Bort och hem igen

Jag har under ett par år levt som "exiltäljebo". Det vill säga utanför kommunens gränser. Det var en stor sak för mig att packa mina väskor och slå ner bopålarna långt från min barndoms trygga marker. Jag har i stort sätt alltid bott i de centrala delarna av Tälje. Började min bana i Hölö men ganska fort blev det Södertälje och Ronna. Där bodde jag hela min dagis och lekisperiod för att sedan dra inåt stan till Ängsgatan. Sen en kort sväng till Tegvägen för att sen avverka Täppgatan, Björklundsgatan, Kvarnbergagatan, Sjömansvägen och Värdsholmsgatan, innan jag drog norr ut till Södermalm. Fem år i Stockholm blev det.


Nu har jag åter flyttat tillbaka till "min" stad. Med facit i hand så kände jag mig aldrig som en storstadsbo. Jag saknade de stunder när man bara går ner på stans gånggata och planlöst vandrar mellan affärerna lite långsamt. Alltid möter man någon man känner. Ibland resulterar det i en fika. Många gånger har jag valt att sitta på Luna eller ett fik och arbeta med min dator just bara för att jag då slipper ringa dem jag behöver prata med. Dom har förr eller senare kommit till mig.

Under min exil så har det hänt saker med Tälje. Ett kommunalt jättebolag har bildats. En mycket intressant företeelse ur många aspekter. Dels är det ett tacksamt ämne i min yrkesroll som revymakare. "Bolaget" är fyllt av humoristiska synvinklar, utmärkta att göra satir av. Dels är det ur användarsynpunkt kanske lite lättare med ett och samma bolag för många nödvändiga samhällsfunktioner.


Det räcker att lära sig ett telefonnummer där man kan förklara sitt ärende och bli vidarekopplad.

Jag känner Södertälje ganska bra och nu när jag åter flyttat hit så tar jag med mig två nya kommuninnevånare. En sambo och ett barn. Ingen av dom har erfarenhet av Tokstans alla möjligheter. Det är ett av skälen till att jag vill tillbaka till Södertälje. Staden som är fylld av variation, val och värme. Jag kan nu lägga ytterligare en stadsdel till min karta.


Mariekäll, here I come!


Kommentarer
Postat av: isabella

ja, jag lär nog inte flytta tillbaka igen. Men kanske mer närmare söderut kanske.. ;)

2008-12-18 @ 21:57:35
URL: http://isabellaskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0