Cencur på fejan



Jag har just råkat ut för en cencur på facebook. Jag la upp ett enkelt filmklipp med mig och min sambo som åker  skridskor på isen. I bakgrunden hade jag lite musik. The Cardigans, my favorite game. Bra låt. Gjorde filmklippet fulländat med en skön känsla. Nu snokade facebookfolket upp klippet och raderade det.

Förvisso hade jag inte frågat Cardigans om jag fick använda deras gamla hit i 1 minut. Det var ju dåligt. Tänkte faktiskt inte på det. Jag är ju emot fildelning.

Jag kan tycka att man som artist borde vara glad åt dylik användning. Det är ju en del av folkligheten. Det ligger liksom i låtens verklighet att bli spridd i olika sammanhang. Som artist hade jag varit hedrad när min publik väljer att använda mitt alster i min vardag. Som användare på fejan så kan man ju inte tjäna pengar eller utnyttja sajten för vinnings skull.

Det känns trist och lite sniket. Nu kan man inte göra nåt med andras musik känns det som.
Jag har tidigare blivit kollad av STIM i foajen på en liten teater.
Klart att artisten ska ha betalt för sitt arbete men...

När får clownen betalt för en snubbling?
eller stå upparen för sina skämt som hamnar på youtube?

Hur långt kommer vi dra detta?

Kommentarer
Postat av: Tom

Det är en svår fråga. Å ena sidan är jag glad att Sverige är ett av världens bästa länder på att bevaka upphovsrätt. Å andra sidan tror jag fildelning är meningslös att bekämpa. Man får hitta på nya argument till varför man ska köpa en vara. Några har ju lyckats med det också.

2009-03-20 @ 18:00:59
URL: http://typpapper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0